Det här med service?

Har jag någon läsare där ute som jobbar i butik? Och främst i en sminkbutik? För jag vet bara inte vad jag ska tycka. Låt mig spola tillbaka. Igår var jag i en sminkbutik som jag ibland besöker flera gånger i veckan. Jag handlar där ofta. Igår stod jag vid chaneldisken och tittade på ett puder som, mind you, kostar över 500 kr. Då vill man liksom att det ska bli jäkligt bra. Eller hur?


Expediten kom fram och frågade om jag behövde hjälp. Ja tack, svarade jag. Det här pudret kommer i olika nyanser. Är nr 20 det ljusaste, frågade jag. För jag hade för mig att det ska finnas en ännu ljusare no 10. I vår butik har vi bara dessa nyanser, svarade hon. Jag frågade om det fanns annan nyans på hemsidan. Det gick inte att se sa hon. Finns det fler nyanser i andra butiker? Hon visste inte. Kunde hon kolla upp det? Nej, det kunde hon inte heller göra. Kunde hon möjligtvis ta reda på om produkten överhuvudtaget kom i en nyans no. 10. Men nej, det kunde hon inte. För tydligen var hon oförmögen att googla. Jag blev skitsur. Jag fick själv googla produkten och kolla upp det, ta reda på svaret, och sen berätta detta för de handlingsförlamade expediterna. Jag sa i lugn ton att jag tyckte det var dålig service av dem att de inte kunde engagera sig i att hitta svaret. Ett puder för över 500 spänn är liksom ingen walk in the park för de flesta. Jag tyckte det var dålig stil. 

Nu till min fråga, överreagerade jag? Var det dumt av mig att begära att de skulle ta fram svaret åt mig? Jag vet bara att när jag jobbade i butik gjorde jag allt för att ta fram ett svar, på riktigt. Inte bara ett halvhjärtat försök att nästan lura på kunden produkten men i fel färg. Hur mycket kan begära av butikspersonal? Nej, nu blir jag skitsur igen bara jag skriver om detta. Haha, herregud, är det gravidhormonerna som spökar?

Författare: Frida Kummerfeldt

Här får du en livstilsblogg med fokus på female empowerment, mode, inredning och feminism. Min blogg ska du läsa om du vill må bra.

Prenumerera
Notis om
guest

7 Comments
äldsta
nyaste mest röstade
Inline Feedbacks
View all comments
frökensöt
9 år sedan

kunden har inte alltid rätt 😉 men man ska fan i mig göra det man kan och det är att ta reda på sådana saker, sen kam man ju tycka att hon redan skulle veta detta, man läser väl in sig på de produkter man ska sälja??

Frida Svensson
9 år sedan

men fy FAAAAAAN! jag hade fått psykbryt om något gjorde så mot mig! men så är det, är de inte intresserade av mina pengar kan jag gott spendera dem någon annanstans.

Frida Svensson
9 år sedan

tack för det! skönt att vi är några som håller ihop! =)

Frida Svensson
9 år sedan

men jag menar vad hände med kunden har alltid rätt, eller bara lite hederlig god ton?

Linda
9 år sedan

Kan vara gravid hormoner, men jag tycker att de allt skulle ha hjälpt dig.
Jag råkade ut för ett butiksbiträde som inte alls skötte sitt jobb, dock för en massa år sen. 7
Jag var inne på Åhléns och stod redan vid kassan med de produkter jag skulle ha. In kommer det en kund i päls och hon i kassan drar dit direkt och ska " hjälpa " kunden som inte har en aning om vad hon vill ha, men biträdet står kvar, tillslut säger kunden i päls, jag vet inte vad jag ska ha så du kan hjälp den andra kunden ( mig )
vet du vad biträdet svara ?
Hon kan gott vänta….( i spydig ton )
Varpå jag blir sur ställer mina varor på bänken och säger vad bra men då går jag någon annanstans och handlar där man får lite service…. jag vänder på klacken och går. Biträdet blev jätte snopen. Strax där efter så såg jag henne aldrig mera jobba där.
Så visst finns det sådana som inte ska jobba inom service yrket .
Ha en fin dag
Kram Linda

Käthes Mode
9 år sedan

Jag tycker inte alls att du överreagerade!

paula
9 år sedan

Nä jag blir också skitsur. Servicemänniskor ska vara i servicebranschen. Är man oförmögen till det kanske det inte är rätta yrket för en. Bra du stod på dig! /Paula

7
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x