Välkommen till Frida Kummerfelds blogg.

Veckonytt #240

Klockan är 17.oo och jag sitter fortfarande inne i biblioteket. Estrid är i trädgården och övar på att stå på händer och David gör middag. Det blir liksom livsbloggning idag. För denna dagen har gått i ett. Och jag älskar det! Det känns absurt att jag kan fylla mina dagar med att jobba som influencer. Att det på riktigt är ett riktigt jobb! Jag känner mig glad och tacksam! Idag hade jag ett spännande möte med en reklambyrå inne i Malmö, sen swishade jag hem med bilen för att hämta upp ett paket med en lyxväska jag köpt. Jag ska iväg vid halv sju och träna med mamma och pappa och jag längtar dit!! Jag är exakt samma som alltid men ändå så helt annorlunda. Det finns en sådan harmoni och tillförsikt i mig just nu. Och med den känslan vill jag riva av veckans veckonytt.

Vi börjar med den här stickade MAGISKA kjolen! Ribbad, svart och slits! Klassisk och går att styla på så många olika sätt!

Ljust syrenlila är ju så fint i vinter. OCH att just denna kommer i min favoritmodell just nu är ju bara såååå härligt (adlink)! Tror jag själv måste klicka hem den!

I höst är scarfen såååå trendig! runt halsen, som sjalett runt håret och på handväskan! Den här från Arket är underbar tycker jag. (adlink)

Nu när jag äntligen fått min drömväska från BOYY så funderar jag på vad nästa väskinvestering ska bli. Jag är så sugen på open tulip tote från Little Liffner.

Plocka inte undan sandaletterna bara för att hösten kommit! Nej, bär dem med skira vackra strumpor istället! Så snyggt ju! Dessa godbitar är ett måste för mig i vinter!

När vi ändå är inne på rött så måste jag tipsa om de här galet snygga byxorna! I höst vill jag bära mycket av färgkombon rött/kamel och rött/beige. Sjukt snygg!

En spännande nyhet från Verso har trillat in hos Skincity. Jag tackar aldrig nej till en lyxig bodylotion! (adlink).

Hej perfekta basbyxor! (adlink). Älskar slitsen!

Hej, perfekta baströjan! (adlink).

Slutligen, i höst är jag totalt committed att ha världens mysigaste sovrum! ÄLSK på dessa sängkläder!

Musta egna äpplen

I år gjorde vi en så himla bra och rolig grej av alla våra en triljon äpplen! Vi lämnade in dem på ett musteri! Tidigare år har jag känt att jag inte hunnit göra något av med äpplen i takt med att de har mognat och det har blivit att vi fick slänga en hel del och det kändes inte alls bra. Eller särskilt hållbart.

Vi plockade cirka 40 kilon äpplen och åkte iväg med det till Sydkustens gårdsbryggeri i Trelleborg. Där lämnade vi in alltsammans och cirka en vecka senare fick jag ett sms om att musten var klar.

Vi fick totalt 9 stycken 3-liters bag-in-boxar fulla av äppelmust. Den är pastöriserad vilket gör att den håller nio månader utan att behöva stå i kylen. Jag har passat på att samla in vackra glassflaskor så att jag nu under året kan hälla upp lite av vår egna must och ta med mig som gå-bort-present. Hur mysig grej?

Vi betalade 80 kr per bag-in-box vilket ger ett literpris på ca 25 kronor. Det känns helt otroligt värt eftersom vi fick det mustat och upptappat till det priset.

Om man lämnar in över 60 kilon så kan man få sin egna etikett på boxen. Det är målet nästa år så att det på våra bag-in-boxar står “Kummerfeldts must 2022”. Så himla härligt!

Jag kan verkligen varmt rekommendera att musta dina egna äpplen. Då får du glädje av din trädgård under hela vinterhalvåret.

Fredagsvideo #37 – min dotter sa att hon vill vara smal (är helt normalbyggd). Jag blev så ledsen och vet inte vad jag ska göra.

Jag fick den här frågan och jag kände verkligen hur mitt hjärta brast. Det är en så sorglig men så viktigt fråga. Så pass viktigt att jag valde att besvara den i veckans fredagsvideo. Och den hittar du här.

Tack för att ni ställer så bra och viktiga frågor och för alla de fina samtal vi har med varandra.

Tips på stövlar och boots (funkar för bredare vader).

INLÄGG INNEHÅLLER ADLINKS

Det finns massor av fina boots och stövlar som passar breda vader.

  1. Spana in dessa från ASOS som är wide fit i modellen och därmed har ett bredare skaft.
  2. Dessa stövlar är från & other stories och är bredare i skaftet men utan resår.
  3. De grå stövlarna har en stor resår på baksidan vilket gör dem bekväma och stretchiga.
  4. Även Zalando har ett stort utbud av stövlar med wide fit i modellen. Som dessa oxblod/bruna stövlar från Anna Field.
  5. Om vaderna inte är bekväma i höga stövlar kan du satsa på den supertrendiga modellen med boots med högre skaft. Jag älskar dessa från Alberville och har precis införskaffat dem själv.
  6. Slutligen vill jag tipsa om dessa supercoola cowboyaktiga boots med wide fit från Raid.

Vecka 2 i min mat- och träningsutmaning

Nu har jag gjort den andra veckan i min utmaning och tänkte ge er en liten uppdatering. Det som varit den stora skillnaden på vecka två jämfört med vecka 1 är att jag i vecka två var frisk från min förkylning och äntligen kunde träna. Den gångna veckan har jag alltså tränat varje dag. Och det har varit ganska så odramatiskt. Jag har tränat själv och ibland med pappa och ibland med övriga familjen. Det har faktiskt varit ganska roligt att träna mycket. Jag är otroligt lättad över att min ångest kopplad till träning nu är helt borta. Det är ju något som jag jobbat med långt innan jag började den här utmaningen, men som sätts på prov nu när jag tränar så ofta.

En annan utmaning är att jag varit mycket mer hungrig vecka 2 än vecka 1. Det ogillar jag starkt så jag har försökt komma fram till vad det är för hunger jag känner. Dels tror jag att jag valt lite för lätta mellanmål för den mängd träning jag gör. Så jag har ökat upp på ägg. (tvek om jag någonsin kommer äta ägg och turkisk yogurt efter detta…). Jag ska också ha mens om några dagar och jag tror att även det varit en bidragande faktor till min hunger. För jag har inte varit hungrig punkt. Utan mer hungrig på rött kött, potatis, pasta och ris. Du vet, rejäl mat! Sen har jag även svårt att få i mig mängden vatten vi ska dricka vilket givetvis också påverkar matsmältningen.

Jag känner mig dock glad och stabil i detta. Jag har inte ångest eller tendenser till destruktiva tankar. Men sen ska jag inte heller påstå att detta är helt okomplicerat. Detta är ett, i mitt tycke, ganska extremet program. Och det passar perfekt om man som jag har ett konkret, sunt och positivt mål. Men om det är en livsstilsförändring man är ute efter så tror jag på att skynda långsamt.

Två veckor in och vissa dagar känner jag att jag kan göra det här för alltid. Andra dagar känns det oöverstigligt att det är sex veckor kvar. Men som vi får höra av vår PT, en dag i taget! Något riktigt positivt som kommit ur detta än så länge är att min hy är strålande! Även så mitt humör! Jag känner mig glad, sprallig och energifylld! Estrid har, vilket var oväntat, direkt märkt om jag äter annorlunda och då är svaret fortfarande att vi äter rester (vilket iv ju faktiskt gör!) eller att mammas träningsutmaning ger mig mer muskler och att musklerna behöver lite annorlunda mat just nu. Det är alltså NOLL prat om vikt, kilon osv. I hennes värld är jag samma tjocka gosiga mamma som innan! =)

Jag har 6 kilon kvar att gå ner till vår IVF-gräns. Vilket känns väldigt bra. Vi närmar oss nästa etapp på vår resa och jag ser väldigt mycket fram emot det. Jag fick en fråga om jag kommer fortsätta gå ner i vikt efter att jag nått IVF-vikten och då är mitt svar att jag inte vet. Jag tror det kommer bli så på ett naturligt sätt. För det som gjorde mig tjock, känsloätande och sköldkörtelsjukdom. är nu borta. Men jag kommer aldrig jaga en viss siffra eller ett särskilt mått. Jag ser mest bara fram emot att leva balanserat, hålla igång träningen och kanske äntligen äntligen kunna springa en hel mil UTAN ATT STANNA ELLER GÅ EN ENDA GÅNG! Det är en dröm jag har.

En annan sak jag vill skriva om är hur fin min familj är. Det är de ju såklart alltid men i vissa hänseenden, särskilt kring träning och motion, har jag känt mig så himla utanför. Pappa, mamma och Paula har alltid tränat, tränat tillsammans och haft en träningsglädje. Och de har så gärna velat att jag skulle dela den med dem. Vilket jag inte kunnat för det var bara sådan ångest för mig. Men sekunden jag bad dem träna med mig, efter åratal av att jag tackat nej till deras inbjudningar, ställde alla upp direkt. Och det är en boost att jag är den som får leda dem i mina träningsprogram. Att vi kan dela det här och att de får mig att känna mig bra och stolt. Ni är många som vill träna med era familjer men ni vågar inte för ni skäms. Det enda jag kan säga är “var ärlig”. Min pappa vill springa med mig men jag säger nej. För jag är inte redo. Jag är fortfarande så dålig och långsam på att springa att det kommer inte kännas lustfyllt att springa med honom. jag kommer känna mig ledsen. Så i väntan på det tränar vi annat ihop. Men dagen jag ber farsan ta med mig ut på en runda så vet jag med 100% säkerhet att han finns där med löparskorna redo och en perfekt pappa-dotter-slinga att springa tillsammans.

Veckonytt #239

Vet ni, jag bara gjorde det! Jag köpte den här otroligt vackra väskan från Boyy. Men jag köpte den inte ny utan jag köpte den begagnad på Vestaire collective. Jag har länge önskat mig en väska från Boyy och den jag köpte är i vackert ljusgrått läder. Jag längtar så tills jag får hem den. Här hittar du alla fina väskor hos Boyy.

När vi ändå pratar accessoarer så vill jag tipsa om den här artikeln med lista på vad som kommer vara de hetaste accessoarerna i höst.

Nu när restriktionerna börjar försvinna är det fler som kommer återvända till kontoret och tiden för hemmajobb är över för många. Varför inte unna dig ett riktigt snyggt datorfodral så att du får den där ny-starts-känslan som är så underbar att få med sig in i hösten.

Åh, här är min DRÖMFÅTÖLJ! Superspider i grått fårskinn. Galet magisk! Perfekt i biblioteket! Det är en riktigt dröm att ha denna hemma!

DÖÖÖÖÖR för detta soffbord! Det drömmigaste ever!

Tips på underbar skjorta till hösten!

Om du satsa på en enda klänning i höst så låt det bli den stickade klänningen! Så himla himla snyggt! Detta är ett budgetfynd! (adlink)

Urringningen på denna topp är min absoluta favorit! Älskar! Så kvinnligt, smickrande och vackert! (adlink)

Hello perfekta kavajen till i höst! (adlink).

Ett annat hett trendtips är en sån härlig fluffig och mysig tröja! Så så så trendigt i höst! Passa på att haffa den här! (adlink).

ha en grym vecka darling!

Därför hjälper inte självhjälpsböcker.

OJ vad jag läst självhjälpsböcker i mitt liv. Jag plöjde dem, gjorde övningarna och testade allt. Jag höll på med affirmationer och stod där framför spegeln och sa med inlevelse “Jag älskar mig själv”. Men kände ingenting. Jag satte små lappar med positiva budskap på spegeln men kände ingenting. Jag la ner väldigt mycket tid på dess böcker. Och i stunden mådde jag bättre, men det höll aldrig i sig. Jag började misstänka att det kanske inte låg för mig att vara lycklig. Kanske jag helt enkelt inte var gjord för det. Men det kändes samtidigt så innerligt sorgligt. Som att jag bara gav upp på livet.

För många år sedan bestämde jag mig för att ha ett ja-år. Alltså säga ja till allt som kom i min väg och det var revolutionerande i mitt liv! Då insåg jag! Självhjälpsböcker och dess övningar hjälper inte så länge du stannar kvar hemma och läser. Man måste ut och LEVA! Jag förstod att självhjälp hjälper inte om man inte samtidigt agerar.

Många som läser självhjälpsböcker tror att det är något fel på en och så läser man dessa böcker ihop om att hitta lösningen som ska rätta till allt. Men vet du, det är inget fel på dig och behöver inte bli fixad. Du ska vara precis den du är och istället fokusera på att växa som människa. Jag trodde att jag behövde bli en annan slags person för att bli lycklig. Så fel! Helt fel! Istället behövde jag bli mer mig! Mer trygg i mig. Leva livet efter mina premisser och följa mina drömmar. Att växa i mig själv istället för att ändra mig var lösningen. Helt plötsligt blev det enklare att må bättre.

Böckerna kan vara en bra idé för att få intressanta infallsvinklar och nya tankar att provtänka. Det kan vara skönt att läsa hur någon annan sätter ord på det man själv trodde man var helt ensam om. Men arbetet, det måste du göra själv. Investera i dig själv. Och do the work! Kämpa, sträva, belöna och njut! Det kommer inte komma en stund när himlen öppnar sig och gosskören sänks ner för att sakralt sjunga i stämmor samtidigt som miraklet sker. För du behöver inget mirakel. Du är miraklet och du har miraklet inom dig! Bara du börjar leva och agera.

Fredagsvideo #36

INLÄGG INNEHÅLLER ADLINKS

Veckans fredagsvideo som du hittar här är en efterlängtad tutorial på hur du gör denna va-va-voomsminkning! Här listas alla produkterna jag använde (eller snarlika varianter).

Bobbi Brown Stonewashed Nudes Eye Shadow Palette // Maybelline Fill and Set Brow Bundle //  Maybelline superstay foundation // Elemis superfood (nu på kampanj)

Chanel Poudre universelle compact // Estée Lauder Pure Color Envy Kissable Lip Shine // Yves Rocher Bronzer // Yves rocher Vattenfast kajal

MAC rouge // Estée Lauder Double Wear Concealer // Yves Rocher Highlighter // Yves Saint Laurent Rouge Pur Couture Lipstick // Mac läppenna

Tips på höstjackor och kappor.

INLÄGG INNEHÅLLER ADLINKS

Ni är många som efterfrågat tips på höstjackor och kappor och därför känns det extra roligt att göra detta inlägg. Jag har scoutat runt nätet för att hitta de finaste höstjackorna. De finns i olika storlekar, till olika tillfällen och för olika plånböcker. Gemensamt för dem alla är att de är supertrendiga. Så skulle någon jacka här inte finnas kvar i din storlek, använd den som inspiration och gå och leta upp en liknande jacka i en annan butik.

ARKET
Ett // Två // Tre // Fyra

ELLOS
Ett // Två // Tre // Fyra (plussize)

HM
Ett (upp till XXL) // Två (upp till XXL) // Tre (upp till XXL) // Fyra

& OTHER STORIES
Ett // Två // Tre // Fyra

WAKAKUU
Ett // Två // Tre // Fyra

Vecka 1 i min mat- och träningsutmaning

Jag får, helt förståeligt, massor med frågor om min mat- och träningsutmaning som jag gör nu. Jag har valt att inte skriva om den särskilt mycket av flera anledningar. Dels är det ett program som man betalar för och då vill jag inte ge bort min PT:s receptbank och träningsupplägg gratis till er. Det känns inte schysst. För det andra var jag så rädd och tveksam när jag började denna utmaning och min PT sa att jag kan gå in utan krav och kan när som helst lämna. Men efter soulsearching kom jag fram till att jag VILL göra detta och att jag SKA klara det. MEN, det har bara gått en vecka och om jag efter 8 veckor står där och tycker att det är ett fantastiskt upplägg kommer jag berätta allt! Men om det i slutet visade sig vara något som jag inte vill rekommendera er så kommer jag då välja att inte göra det. Förstår ni hur jag menar? För till syvende och sist handlar detta om en rejäl omställning i maten, träning varje dag och fokus är för mig viktnedgång. Vad alla deltagare i min grupp har gemensamt är dock en längtan efter bra mat- och träningsrutiner och förhoppningsvis en kropp som blir starkare, härligare och sundare.

Nu tänkte jag dock berätta om mina tankar efter den första veckan. De första dagarna LED jag! Dels var jag otroligt hungrig och dels så åt jag mat som jag inte gillade. Jag bodde på hotell och fick inte äta hotellbuffé och trista mellanmål fick jag ta med mig. Och inte kunde jag mysa till det med kanelbullar och godis på tåget. Ni hör. Jag tyckte extremt synd om mig själv! Men jag följde planen till punkt och pricka. Hungern försvann efter några dagar. Och i en vecka nu har jag känt mig konstant tillfredställd och med noll sug på godis. Att hoppa över snacks på fredagen och godis på lördagen var busenkelt. Det behövdes inte ens någon ansträngning från min sida. Och det känns helt sjukt eftersom jag för kände mig OTROLIGT förfördelad om jag inte fick äta godis. Jag visste på förhand att min stora bov är just känslan av att det är synd om mig, “alla andra får men inte jag” och därför försökte jag inför detta att mentalt förbereda mig. Och som David säger “du får vad du vill, men nu VÄLJER du bort”. (Han har rätt) Hungern var en annan faktor som provocerade mig. “Jag ska väl inte SVÄLTA!!!!!” sa jag dramatiskt till David på telefon. Han bad mig ge det några dagar för jag äter sex gånger per dag så inte var det svält. Snarare omställning. (Han hade rätt). Slutligen var det maten. Jag åt i början några recept som inte alls passade mig. “Jag ska väl inte äta mat som är VIIIIIIIDRIG” snyftade jag till David. Han sa bara “ät något annat imorgon och testa dig fram till dem du gillar”. (Han hade rätt). För 90% av recepten har varit toppengoda och hur härliga som helst.

Så nu när all dramatik börjar lägga sig känns matbiten faktiskt helt ok. Det enda problemet är att kombinera detta med maten som familjen äter. Estrid har varit extremt uppmärksam, mycket mer än jag trodde, och direkt märkt om jag äter annorlunda. Jag har försökt att avdramatisera det hela med att vi idag äter rester, jag var sugen på något annat eller sagt halva sanningen med att “mamma ska träna supermycket i 8 veckor och då behöver mina muskler att jag äter lite annorlunda”. Så halva veckan får hon egen mat och andra halvan äter vi min mat (med mackor på stand by för henne).

Träningen har jag inte alls kunnat göra eftersom jag varit hemskt förkyld. Men i söndags rev jag av ett pass med pappa och Fredrik. Därför har jag inte riktigt känt på träningsbiten. Den är intensiv eftersom vi tränar varje dag. Vi har ett minipass som ska göras dagligen och varannan dag läggs ett fokusområde på och varannan dag ett annat område. Slutligen lägger vi till två riktigt tunga träningspass två gånger i veckan. Det blir med andra ord väldigt mycket träning. Jag älskar de tunga passen men känner redan nu att det känns läskigt att klara av att träna varje dag. Jag får försöka hitta en bra rutin för det. Och åter igen inte tycka synd om mig själv. För jag gillar inte att göra samma träning om och om igen och det blir det ju nu med samma sak en hel vecka. Här är det stålsättning och mental träning som gäller.

Det som motiverar mig mest är dock kvinnan jag vill vara. Hon har nämligen pannben! Jag ger så lätt upp så fort något inte är kul. Och jag vill vara en kvinna som liksom köttar, maler, knegar och grisar ner sig! Allt för att klara av målet framför sig. När motivationen tryter tänker jag på denna kvinna och känner att inte fan ska jag ge upp. Nu ska jag bara ner med huvudet och kötta mig igenom det hela.

Första veckan har gett resultat på både vikt och midjemått vilket är positivt eftersom jag har ett konkret viktmål för vår IVF. Jag fick en väldigt bra fråga på instagram och det var hur det var att göra en sån här utmaning med ätstörningar. Svaret är enkelt, du ska INTE göra detta om du har ätstörningar. Det är många matregler vilket kan vara triggande. Det är också ett oerhört fokus på mat eftersom man äter sex gånger om dagen. Det känns som allt jag gör är att äta, planera, laga, handla, frysa in, göra mellis osv. Det kan också vara triggande. Detta görs i en grupp och om du är benägen att jämföra dig med andra och känna dig som skit om du inte “håller deras tempo” ska du inte göra det här. Också triggande. Du ska heller inte göra det om du har en bakgrund med ätstörningar och inte har mental kapacitet än att styra ditt ätstörningsmonster när det tittar fram. Jag känner att jag har den kapaciteten nu. Jag känner mig inte mer duktig nu med denna kost än med kosten tidigare. Jag känner mig inte heller mer vacker eller fin. Jag är samma. Jag känner dock att det ska bli skönt att gå ner i vikt och komma i mina gamla kläder, att allt inte sitter så hårt och att jag en gång för alla har blivit av med mitt känsloätande.

Så för att sammanfatta den första veckan. Jag är försiktigt positiv till att jag kommer klara detta. Jag är otroligt stolt över att jag vann över “tyck synd om mig”-tänket. Jag är lättad att jag vågat vara helt öppen för vänner och familj om den här resan vilket underlättat massor. Jag är också tacksam för att mitt sug försvunnit för det var lite som ett straff ibland. Den här känslan av att kroppen arbetar emot en och att man aldrig är tillfredsställd. Och de stunder när det känns extra jobbigt så har jag en liten lista i min mobil där jag skriver upp sånt jag saknar och vill göra när utmaningen är klar.

  • LÖSGODIS!
  • baka kanelbullar!
  • Bjuda vänner på middag som är mer än kycklingfilé! Svulstig gryta med rejäl efterrätt får stå på menyn.
  • Åka till Ystad saltsjöbad med Hedda och äta hotellfrukost, gå på spa, få massage och ansiktsbehandling, äta trerätters på kvällen och sova på hotell
  • köpa en klänning från Needle & thread
  • Köpa drömstövlar!
  • Äta pasta och vitt bröd! Surdegsfralla med ost och marmelad!
  • Ha en sjujäkla live-loppis med alla kläder som blivit för stora!

Och slutligen, när jag behöver en liten pick me up så shoppar jag på nätet. Ja, kanske inte så hållbart men otroligt härligt och roligt och jag känner mig snäll, bäst och mysig! =)