Maskeradkammaren säljer en burka som ett utklädningsplagg till Halloween och i Aftonbladet rasar Danielle. Gud så skönt tänkte jag, tills jag läste hennes rasande. Hon är upprörd ”för det är inte okej att klä ut sig så för skojs skull”. Jag håller helt med! Men sen går det utför. Det fortsätter. Hon menar att dräkten blir som ett sätt att göra ”narr” av de som använder burka. ”Du ska inte ta en persons livsstil och kultur och göra om det till en utklädnad för en maskerad. Du ska respektera och acceptera att folk har den kulturen och livsstilen.” Jag kommer ALDRIG acceptera en livsstil där kvinnor tvingas gömma undan sin existens!
Hon säger inte ett ord om att burka är kvinnoförtryck symboliserat med ett stort svart skynke som täcker dig likt ett fängelse. Inte ett ord om hur varmt en burka är. Hur illa det luktar i en. Hur svårt det är att få ordentligt synfält i den. Hon är inte arg för att Maskeradkammaren (som vi kommer att återkomma till) okommenterat profiterar på kvinnoförtryck. Nej, hon är arg för att de religiösa burkabärarna förtrycks. Det är så skevt att jag inte vet i vilken ordning jag ska börja. Burkabärarna blir inte hånade om en ickemuslim vill bära ett sådant plagg. Om vi tar bort kvinnoförtrycket från plagget är det ingen skillnad mot bära kimono, bastkjol eller basker och en baguette under armen.
Men nu går det inte att ta bort kvinnoförtrycket från detta plagg. Det är ett plagg som bärs av kvinnor som är de allra mest förtryckta i religionen och kulturens namn. Det är ett vanligt klädesplagg i länder där kvinnors rättigheter är totalt borttagna och där kvinnor inte får köra bil, välja partner, ha en sexuell eller kroppslig integritet, arbeta eller studera. DET är problemet med en burka som maskeradoutfit. Inte att burkabärare blir kränkta om en vit bär den.
Vad som är den andra delen av ”detta är så sjukt att min hjärna kokar” är det här företaget Maskeradkammaren. Att ingen på detta företag har reagerat en enda gång är obegripligt. Hur kan man vara så verklighetsfrånvänd, naiv och okunnig att den enda kommentar som lämnas till denna burka är beskrivningen av dräkten som ”perfekt om du vill vara anonym på festen.” Vad blir nästa utklädnad? Påstått otrogen kvinna med tillhörande stenar? ”Perfekt om du vill liva upp festen med kast med liten sten”? Företaget bemöter kritiken med att säga ”Vi tycker självklart att det är supertråkigt att dräkten upplevs på detta sätt, men vi anser att man ska kunna klä ut sig till exakt vad man vill på en maskerad. Vårt syfte är ju att maskeradkläder ska sprida glädje och vara en positiv upplevelse.” Jo en clownoutfit är skoj. Eller en fe? Pirat? Men en burka! En burka är raka motsatsen till glädje och en positiv upplevelse.
Företaget visar på en en total okunnighet vilket är chockerande år 2018. Kritikern Danielle visar på en kulturrelativism som är skrämmande. Hon upprörs inte över att burka är kvinnoförtryck. Hon upprörs över att de stackars riktiga burkabärarna ska bli ledsna för att någon klär ut sig till dem. Hur kan detta ens fortfarande ske? Har vi inte kommit längre? Vet vi inte mer?
F***n vad bra skrivet Frida! Helt enig!
tack min vän!
Jag håller helt med dig om att det sker mycket förtryck mot kvinnor i Mellanöstern, men att hävda att alla som bär burka eller niqab är förtryckta är att dra det alldeles för långt. Jag känner flera kvinnor i Sverige som är födda Och uppvuxna här som av egen fri vilja valt att nära niqab trots att deras mammor inte bär det. De är långt ifrån förtryckta! Jag har även kompisar som gärna vill bära niqab men inte vågar eftersom de är rädda att bli utsatta för kränkningar av främlingar på gatan. (Det är nämligen väldigt vanligt att kvinnor som bär niqab i Sverige blir spottade på och får höra diverse öknamn och rasistiska kommentarer.)
Att dra alla kvinnor som bär niqab över en kam är oerhört förminskande och direkt felaktigt.
Jag hävdar inte att alla som bär burka eller niqab är förtryckta. Men jag hävdar att plagget i sig är ett kvinnoförtryck. Själva fenomenet att en kvinna måste dölja sin existens är för mig ett förtryck. Och det finns kanske de som frivilligt vill bära detta förtryck och det ska de ha rätt att göra. Men det fråntar inte vikten av att diskutera kvinnoförtrycket i klädesplagget och frågan om en fri vilja verkligen är en fri vilja.