Fråga Frida: hur får man självkänsla och självförtroende i arbetslivet?

Åh, vilken underbar fråga jag fick av en av er. Den är ju så viktig att reflektera över lite då och då. Först och främst tänker jag att det är viktigt att bena ut vad skillnaden egentligen är på självkänsla och självförtroende.

Självförtroende handlar om en tro på sin egen förmåga. Att man litar på att man är kapabel, att man kan klara av saker och när du lyckas med något ökar ditt självförtroende. Alltså, tron på dig själv ökar också. Men självkänsla, det är något helt annat. Självkänsla är känslan du har inför dig själv och den du är. Där självförtroende är i jämförelse med mätbara saker som exempelvis resultat är självkänslan enbart kopplad till kärleken du känner inför dig själv och den du är.

Och dessa behöver inte alls gå hand i hand. Men en bra självkänsla hjälper till att ge ett bra självförtroende. I min ungdom hade jag superbra självförtroende men obefintlig självkänsla. Det innebar att jag behövde söka bekräftelse hela tiden för att må bra. Jag behövde prestera på topp för att känna mig på topp. Andra behövde tycka att jag var cool, smart eller snygg flr att jag själv skulle känna att jag var de sakerna. Med en bra självkänsla vet jag idag att mitt värde inte ligger i mina prestationer. Jag behöver inte heller längre att någon annan talar om för mig att jag är cool, smart eller snygg. Det är en känsla som redan finns i mig. Om någon tycker jag är smart är det en härlig komplimang. Om någon tycker jag är ful så är det såklart inte så kul, men det förgör inte mig, utan blir bara ett litet moln på en annars ganska klar himmel.

I arbetslivet tror jag det är väldigt vanligt att självförtroendet får ta täten. Vi känner oss bra på jobbet om vi presterar bra, men många känner sig dåliga om de gör ett misstag eller kanske inte förstår. Många som har dålig självkänsla beskriver att de går runt och tror att alla andra när som helst ska komma på dem som bedragare. En skojare. En katt bland hermeliner som egentligen inte alls vet vad den gör. För egen del tycker jag livet, och arbetslivet, blir som härligast när man har en bra, alltså RIKTIGT bra, självkänsla och ett lite sådär lagom härligt med självförtroende. Ingen vill vara den pompösa kollegan som går på om sin egen förträfflighet. Ett självförtroende utan medföljande självkänsla skapar en person som behöver hävda sig, tävla och jämföra vilket är allt annat än en härlig kollega.

För att få en bra självkänsla på jobbet har jag tre tips.
1) Lista varje dag minst tre bra saker du gjort.
2) Definiera inte ditt värde genom dina mot- eller medgångar på jobbet.
3) Stå upp för dig själv och ta ingen skit. Det gäller oaktat om kritiken kommer utifrån, eller inifrån dig själv.

För att få ett bra självförtroende har jag följande tips.
1) Fira alla framgångar, små som stora. Unna dig och belöna dig och uppmärksamma dig själv, inför dig själv, när du klarat av något.
2) Var inte missunsam mot kollegor utan våga tro på att framgången är stor nog att kunna dela på. En annan framgång är inte per automatik ditt nederlag.
3) Våga utmana dig själv och uppmärksamma dig själv när du klarat något du tidigare inte vågade göra.

Viktigast är dock att fokusera på självkänsla. För utan grundläggande egenkärlek är självförtroende ingenting värt tycker jag. Då blir livet bara en enda lång jakt på uppmärksamhet, bekräftelse och snabba kickar.

1 Response

  1. Sandra skriver:

    Så bra och för mig just nu välbehövligt inlägg just nu, tack!
    Angående ”ta ingen skit”… jag har en intern kund som ständigt ifrågasätter mina arbetsinsatser och ofta på ett otrevligt och hemskt kritiskt sätt. Dvs inte så konstruktivt och tar tid och energi. Läste någonstans att man inte kan påverka andra utan bara sin egen inställning till otrevligheterna, rätt på ett sätt men är så trött på hens stil. Det är en person där samarbetet är av stor vikt. Hur hanterar man ens det?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *