Om du pratar med min mamma och frågar om jag är organiserad hade hon himlat med ögonen och sakta skakat på huvudet. Hon har rätt och fel! Jag har extremt mycket att göra så jag måste vara organiserad, annars hade allt varit ett totalt kaos. A real shit show. Men detta fulla schema gör också att jag lite lever dag för dag. Man kan tycka att en organiserad person har koll på vad som händer två veckor fram. Det har inte jag. Men med mina mått mätt är jag organiserad. Och jämfört med min man, bless his heart, är jag organiseringsmänniskan numero uno.
Du vet ju redan sen innan att jag är mycket för tankesättet om good enough. Om jag hade såhär mycket att göra, bara hann leva dag för dag och samtidigt hade krav på mig själv att vara och göra perfekt, då hade jag fullkomligen gått under. Här är mina tips för att vara organiserad.
1. Gemensam kalender
Jag och David delar Iphonekalender och det är toppen. Där skriver vi in allt som vi ska göra så att vi inte riskerar att missa vem som ska hämta på förskolan, vem som ska göra vad med bilen och vem som inte kommer i vanlig tid på kvällen. Det är inte ett vattentätt system som min älskade man visat. Det var hans idé att ha denna kalender och ja, jag ÖVERGAV den handskrivna almanackan för hans skull. Sen har han väl varit lite comsi comsa med att lägga in i kalendern. Men vi jobbar på det.
2. ICA-appen
David är mycket för tekniken har jag märkt. Han introducerade ICA-appen. Nu har vi båda appen, med samma inloggning och där har vi en mapp som heter ”att köpa”. Perfekt! Då spelar det ingen roll vem av oss som handlar utan allt man vill ha hemma kommer med. Under förutsättning att man lägger in i appen vill säga. Men det är vi faktiskt riktigt flinka på.
3. Mat.se
Någon som ofta blir lidande när jag har mycket att göra är planering av middagar. Då slutar det med att vi måste äta frukost till middag, och det funkar. Men inte alltid. Alternativet är att panikhandla efter föris med en hungrig tre-åring släptåg. *insert valfri skräckfilmsscen*. Nu har vi bestämt oss för att testa att handla online. Nu använder vi istället icc-appen som underlaget för att handla på mat.se istället. Igår fick vi första leveransen. Himla smidigt!
4. Klädplanering
Japp, you heard me. Jag är den som kvällen innan lägger fram morgondagens outfit. Komplett med smycken, handväska och all that jazz. Det spar mig mycket tid på morgonen.
5. Färdig frukost
Stressiga morgnar innebär en risk att jag hoppar över frukosten. Därför har jag ett bra knep för att undvika det. För det är ju inte alls bra att hoppa över det. Jag gör en overnight oats kvällen innan. På morgonen tar jag med den i bilen och så äter jag den när jag kommit in på kontoret. No more missad frukost!
6. 20-minuters plocket
Varje dag försöker jag och David göra något i hemmet i 20 minuter. Det är saker som att plocka grejor, tömma och fylla på diskmaskinen, sätta på en tvätt eller vika tvätt. Om vi båda gör något i 20 minuter, varje dag, så blir det inte allt för kaosigt här hemma.
Vad har du för organiseringsknep?
Många bra tips för att ha koll. Lägga fram kläder kvällen innan funkar dock inte hos mig. Jag står i duschen på morgonen och tänker ut kläder. Beror lite på vilket humör jag är på. Tack för inlägget om dina skönhetsrutinet, måste testa allt!
Tack själv! Ja, du måste testa produkterna! Och det låter ju som om du har en fin rutin kring valet av dagens outfit. Kram på dig
Inga speciella tipsatt ge dig men hugger ditt 20 minuter om dagen direkt. Tack för den 👍😁
Det låter finfint att du ska börja med 20 minuter om dagen. Det kommer göra en enorm skillnad!
Kul innlegg! Vi har også masse rutiner i et schema på kjökkenet eller så går det under og det blir totalkaos. Vi har faste dager for henting og levering av barna. Den som henter lager også middag. Mannen min tar all disk og jeg tar all klesvask. I ukene rydder vi veldig lite(ofte litt kaos) men vi vasker og rydder alt en dag i helgen. Har innfört en regel om at barna bare får leke med lekene på barneromme, noe som er det beste jeg har gjort:) Vil begynne å planlegge hva jeg skal ha på meg for hele uken, for det er så frustrerende å löpe rundt å stresse med klärne på morgenen 🙂
Man kan aldrig få för många organisationstips!;)
Hos oss kör vi var sak på sin plats – blir inte kaos att reda ut. Ingen av oss klarar oreda så det funkar fint. Är maskinen klar tömmer vi (tar 4 min- det har vi alltid över) är tvätten torr, vik och in i skåpen – tar inte många minuter.
oj jag önskar verkligen att jag hade er disciplin! <3