Vad är egentligen nyttigt?

Jag tänker mycket på vilken snedvridning det blivit kring konceptet ”vad som egentligen är nyttigt”? Vi tror att allt möjligt gör oss tjocka så därför avstår vi kolhydrater, juice, pålägg, laktosprodukter, kött och gud vet vad. Vi får för oss att x är onyttigt för att x gör oss tjocka. På ett väldigt godtyckligt sätt utesluts små saker eller hela matgrupper från vår kost. Det får stora konsekvenser. När vi äter oregelbundet och inte ger kroppen alla de beståndsdelar den behöver får vi inte bra. Man blir akuthungrig och som ett resultat överäter man när man väl äter. Jag märker det direkt! De dagar jag hoppar över frukost (OBS! Inte på grund av ”onyttigt-tänk” utan på grund av tidsbrist) äter jag konstigt på kvällen. Med konstigt menar jag att jag på kvällen får en diffus hungerkänsla som är lika delar sug, hunger som behov av vätska.

Kolhydrater är den enda näringskällan som hjärnan kan ta till sig så när man utesluter kolhydrater påverkar det hjärnan negativt. Man blir slö, får huvudvärk och ofokuserad. Det finns inget mål mat som i sig gör någon tjock. Ingen enda kanelbulle, efterrätt eller extra glas juice. Det är överätningen/hetsätningen som gör människor tjocka. Här på bilden ser du ett exempel på vad jag ibland äter på kvällen när jag känner mig mer hungrig. Tre knäckebröd med ett bra lager smör och ett glas juice. Är det nyttigt? Det beror väl på hur man ser det. Man kan ju dra det där med nyttigt till absurdum. Jag hade kunnat ta bort smöret för att undvika fettet, men varför skulle jag göra det? Och hur kul är torra knäckebröd? Jag skulle kunna äta någon slags naturell kvarg med osötad müsli men det gillar jag inte så mycket så hur gärna jag än fyller kyl och skåp med detta så hade jag inte ätit det. Vad jag vet är att dessa tre knäckebröd och glaset juice tillfredsställer mitt energibehov på kvällen. Jag blir inte akuthungrig och slutar inte med handen djupt ner i en godispåse som jag hejdlöst äter av eftersom min låga energinivå talar om får hjärnan att akut-fylla-på med energi.

Och det gör mina knäckebröd nyttiga. Det handlar mindre om själva näringsintaget som om en balans. För en godispåse gör inte heller någon tjock. Men godispåsen som energikrycka varje kväll gör en tjock. Jag tänker oftast inte längre på vad som är nyttigt. Jag tänker på mina fem mål om dagen och fokuserar på ett i taget. Jag tänker inte på vad jag ska äta sen utan fokuserar på varje mål. Och de dagar jag slarvar med kosten och skippar mina mål slutar det ofta med en överätning på kvällen för att kroppen inte fått ett balanserat energiintag över dagen.

Jag äter inte ”perfekt” varje dag. Herregud, långt ifrån. Jag har det lika stressigt som alla andra och jag kämpar själv med känsloätandet. Men jag försöker att varje dag gå in med fokuset att jag är värd mina fem mål. Visst kunde jag äta en avokado och en handfull nötter till mellis, men ärligt talat, hur ofta pallar jag släpa med avokado till jobbet och hålla på med den där? Cirka aldrig. Vad jag vet funkar är att ha en yoghurt i kylen och en granola i skåpet. Då är det enkelt för mig att göra ett mellis. Och den energi som blir högre än avokadon och nötterna spelar ingen roll för den energin är alltid lägre än vad överätningen på kvällen skulle resultera i.

Så vad vill jag ha sagt med detta? Sluta tänk på nyttigt och onyttigt. Ät vanlig mat, dela upp den under dagen, drick mycket vatten och du kommer märka att akutenergibehovet på kvällen kommer försvinna.

12 Responses

  1. Linda skriver:

    Precis så tänker jag nu, mina fem mål om dagen ska minska mitt hetsätande av allt möjligt. Jämn blodsockernivå gör mig nyttig.

  2. Anette skriver:

    Du tänker så himla förnuftigt. Love it. Tack för dina input.

  3. Sandra skriver:

    Håller med om att det ofta är så att nyttighet och vikt blir relaterade men det finns också många som inte äter x för att det är onyttigt, punkt. Inte för att det påverkar vikten.

    Eftersom du taggat inlägget met ”ätstörning” tänker jag att det är ju vettigt att om man har/har haft ätstörning att inte tänka för mycket på maten eftersom det triggar. Men utifrån ”kroppsvänligt ätande” tänker jag att det finns en stor vinst att tänka nyttigt och onyttigt. Bara för att något är nyttigt betyder det inte att man inte blir mätt – det beror ju på hur mycket man äter av vad. Det är ett faktum att vi äter för mycket gluten, kött och mejeriprodukter i relation till grönsaker och frukt.
    Men utesluter det ena det andra?
    Jag har börjat tänka mer på vad som är nyttigt och, istället för att ta bort ohälsosamma vanor, lägga till hälsosamma diton. Jag mår bättre och är piggare, jämnare blodsockernivå. Jag måste ha fem mål om dagen och måste bli mätt. Men jag vill äta mer av det som är rätt.

    Så jo. Tänk gärna nyttigt och onyttigt. Men också unna när man behöver. Äta för själen. Men tänk mindre på vad som är tjockt och vad som är smalt.

    • Frida Kummerfeldt skriver:

      Om det finns en kvinna, som aldrig haft mat-, kropps- eller ätproblem, så kan hon säkerligen tänka nyttigt och onyttigt. Men majoriteten av kvinnor kommer inte ifrån att onyttigt och nyttigt samtidigt stämplas som bra/dåligt eller rätt/fel eller syndigt/osyndigt. Men jag förstår hur du tänker, men tror det är svårt för många. Kram på dig

    • Frida Kummerfeldt skriver:

      jag håller inte med alls, men det är nog för att jag har den bakgrund jag har. Jag är liksom allergisk mot att dela upp mat i bra och dåligt/nyttigt och onyttigt. Jag tänker att om man äter alla sina mål så minskar man en hetsätning/överätning. Tack för din input. Det var klokt och eftertänksamt.

  4. Carolina skriver:

    Klokt skrivet och bra tänkt! Kämpar själv med att äta balanserat snarare än nyttigt, då även jag är en känsloätare… tack för påminnelsen!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *