Jag har resfeber! Jag blir alltid så nervös när det är dags för mig att resa och de närmsta veckorna har jag två resor till Stockholm, en till Göteborg och en till Paris. Det ska bli kul men jag känner att jag har svårt att slappna av. Jag har alltid tyckt det är lite läskigt och väldigt stressande att resa men nu efter pandemin är man ju minst sagt ringrostig.
Men vad är väl inte livet till för än att utmana sig? Plus att jag vill inte att Estrid ska ärva detta! Jag vill att hon ska vara modig och fri och vilja utforska världen. Så jag bokar snällt och hoppas på det bästa.
Ute lyser solen och jag är taggad att ta mig an trädgården. Men samtidigt blir jag stressad. Jag verkligen ser min to-do list växa och jag blir frustrerad med mig själv. Varför gör jag alltid så? Sätter ambitionen högre än vad jag borde? När det blir såhär går jag tillbaka några steg. Långsam produktivitet är det som gäller. En to-do list med max tre MÅSTEN varje dag. Allt utöver det är bonus. Och så tvingar jag mig själv att göra en sak i taget. Det är svårt för mig för jag gör lätt många saker samtidigt och blir distraherad och påbörjar något nytt. Men då byggs stressen och oron på eftersom jag känner att jag inte kontroll på livet.
Så en sak i taget gäller den närmsta tiden och långsam produktivitet. Det betyder att jag långsamt betar av min lista och det jag inte hinner med det hinner jag helt enkelt inte med. Långsamheten för mig innebär att jag gör en sak i taget. Jag bloggar inte, hänger tvätt, ringer samtal och planerar outfits på samma gång. Nej, en sak i taget.
På dagens to-do list finns packa inför Stockholm (jag åker på onsdag), filma och fota content till mina kanaler och göra klart rabatterna med rens och sen på med gödsel. Om jag hinner med så finns fixa inneblommorna och förkultiverar dahliaknölarna på listan. Men som sagt, max tre saker och resten får bonus.
Hur gör du när du känner dig överväldigad? Vad är dina tips? Dela gärna!
Ett tips jag hörde en gång var att skriva ner att man HAR gjort under en dag, istället för (som i hennes fall) har en lista på x antal saker och sen klanka ner på sig själv att hon tex ”bara” hann två av tio ’to-dos’ då annat kom emellan. När hon bytte strateg insåg hon hur mycket hon gjort, av saker som vardagen innehöll, men som var utöver listan. Hon insåg att hon inte alls var dålig och varför hon behövde pauser. Bara ett tips 😊 Själv brukar jag köra på listor att kunna stryka punkter på eller post-it lappar att slänga, men att också vara ärlig med om något verkligen är akut eller om det är hjärnan spökar. Påminner mig ibland om ”vad är det värsta som kan hända om jag inte … just nu/idag?”, det hjälper mig 😊 Kram