Första dagen som både jag och David skulle iväg och jobba på morgonen. Första dagen vi skulle gå upp, få i oss frukost, göra oss i ordning och komma iväg i tid. Det gick sådär. Tre människor, förvisso en liten, men det är två för mycket i vårt lilla badrum. Jag svettades av min foundation innan den ens var färdiglagd på ansiktet. Det var kaosigt och ingen visste vem som skulle göra vad. Herreguuuud vad vi var orutinerade i morse. Det här perfekta maskineriet som jag så hett längtar efter var på villovägar denna morgon. Nu känns det som att vi aldrig kommer att få ihop det här med att veta vem som ska lämna när och hämta när. Vem som ska skicka in papper och fylla i och hålla koll. Jag vet, jag vet, om ett halvår har vi säkerligen full koll men nu är det bara så kaosigt i mitt huvud.
Nu behöver jag er hjälp. Hur får ni era morgnar att gå ihop? Finns det några superknep som underlättar för föräldrarna? Hur gör ni med vardagen för att veta vem som gör vad och när? Help a sister out!
Idag, 1 september och Davids första arbetsdag som anställd på mycket mycket länge. Imorgon, 2 september är min första arbetsdag hemma som egen företagare. Men mer om det imorgon! Nu ska jag hasta iväg, jag har en intensiv dag framför mig.
Jisses, ja, visst är det en chock att komma in i vardagsrutiner.
Jag har en soon-to-be nioåring och en fjortonåring och du kan gissa hur trångt det är i badrummen, och då har vi ändå två…
Men mina tips för att underlätta vardagsmorgnarna är att maken och jag planerar veckan varje söndag efter frukosten. När kidsen lämnat frukostbordet tar vi fram kalendrarna och synkar veckans aktiviteter. Vem lämnar, vem hämtar, vilka aktiviteter har vi under veckan etc.
För att underlätta morgonstöket dukar jag alltid fram frukostdisken på kvällen. Så mysigt att stiga upp till ett dukat frukostbord. Ja, vi ser till att sitta ner och äta frukost tillsammans alla fyra, även om dt inte blir några långa frukoststunder på vardagarna.
Men visst glömmer vi att förbereda gympapåsar och sånt, så det blir ofta kaos ändå. Och nån är extra trött, har glömt nåt på sitt rum, vill byta kläder eller vägrar vantar eller nåt…
Lycka till, ni kommer nog snart in i rutinerna. Förbered så mycket som möjligt redan på kvällen, så underlättar det på morgnarna. Och glöm inte; andas in, andas ut. 🙂 Kram!
åh tack för alla bra tips! skriver ner och framförallt visar detta för min sambo ASAP! gud vad jag uppskattar att du tog dig tid och gav mig alla dessa tips! tack!
När Buse var liten så gick jag alltid upp 45 minuter innan han skulle väckas och gjorde mig klar, så att det enda jag behövde göra var att fokusera på honom sen :*
bra tips! synd bara att man måste gå upp så hiskeligt tidigt! =)
1. Duka kvällen före. Jag går mer och gör frukost, maken väcker barnen och tar sedan en (snabb) dusch. Vi äter alltid samma frukost på vardagar!
2. Alla äter frukost samtidigt varje dag. Ingen gillar att prata på morgonen, så vi stämmer av dagens aktiviteter och skoljobb och drunknar sedan i div tidningar.
3. Jag går och duscha och fixar till mig medan make och barn röjer köket.
4. Killarna duschar och fixar väskor kvällen före.
5. I den bästa av världar (75 % faktiskt) ger vi oss av hemifrån med normalpuls.
6. Vintertid kliver älsklingen upp en timme tidigare och skottar om det behövs.❤❤❤❤
7. 25% av gångerna börjar vi alla gräla om vems tur det är att…(välj valfri hushållssyssla)….och cirkusen är i full gång….
Det stora knepet är att inte skapa kö till toa.😂😂😂😂
Det tar inte många veckor att få till det.
tack för alla bra tips! ska försöka göra någon form av chema/plan i helgen tillsammans med David.
Varannan vecka lämnar jag på föris och Anders hämtar (och tvärtom). Den som hämtar lagar mat enligt ett sexveckors rullande matschema. Vi nattar varannan kväll. Den som inte nattar plockar undan efter middagen och dukar fram till frukosten och laddar kaffebryggaren. Våra liv är extremt inrutade men det funkar för oss.
mycket bra tips! inrutat är bra! det minimerar kaos på morgonen ju! och du, grattis till nya jobbet! så himla roligt för dig!
Jag har som har levt själv större delen av tiden först med Céasar och nu med båda har haft ett och annat hissy fit på morgonen. Så för undvika att mamma står i hallen och stampar med fötterna, svetten som rinner och eventuellt kan det ha varit så att ett stövel har slängts i frustration. Så har jag tagit fram följande anti stress schema:
Lägg ut kläder till alla kvällen innan
Laga mat, typ gryta/soppa/ugnsbakat någonting kvällen innan. Kan alltid kompletteras med ngt enkelt dagen efter
Packa alla väskor/gympapåsar mm kvällen innan
Gå upp 30 min innan barnen går upp, dricker mitt morgonkaffe och gör mig klar
Du kommer att klara detta galant Frida!
tack för alla bra tips! jag ska visa dem för David ASAP! =)